lördag, december 02, 2006

Buna dimineata!

Nu är det gjort! Jag har anmält mig till en distanskurs i rumänska på Lunds universitet. Jag tröttnade någon gång i höstas på att inte kunna säga ett knäpp i Moldavien när min tolk är på toaletten ...

10 poäng kvartsfart

Mål: kunna haspla ur mig ett par artighetsfraser och bli förstådd. Kunna beställa på restaurang utan att behöva engelsk meny.

Samtidigt har min detektivliknande syster lyckats få tag i ett rumänsk-svenskt lexikon. Intressant förord: "Det finns många anledningar att åka till Rumänien på semester. Rumänien som turistland kan uppleva de flesta önskningar.....Man väljer Rumänien när man är sugen på nya upplevelser". Som Östeuropa-freak kan jag hålla med, men jag är inte så säker på om det är den allmänna meningen.?! Ialla fall... nu är det dags. I januari startar det!

Första praktiska övningen på mina nya rumänska fraser i nästa vecka när det är dags att sticka i väg till Chisinau igen. Har inte varit där på en hel månad, känns som om det är dags..:) enda stora nackdelen är att jag flyger med Malev... har tidigare skrivit om vad jag tycker om Malev airlines. Jo, det är sant, jag skrev då att jag ALDRIG ALDRIG mer skulle flyga med Malev. Tyvärr flyger inte Air Moldova på tisdagar. Om man är uppbokad måndag kväll får man då ge upp på sina principer. Men det kommer gå åt skogen. Jag är säker.

Inga kommentarer: