lördag, maj 26, 2007

Affärer på det gamla goda sättet?

Eftersom en av våra konsulter är så ofta i Moldavien har jag hyrt en lägenhet i Chisinau. På 10e våningen i ett hus med utsikt över huvudgatan. Som så ofta i de här länderna kan man aldrig döma lägenheten efter själva huset. Det känns i och för sig sådär toppen att hissen liksom sviktar till när man kliver in i den.. men lägenheten är jättefin.

Varje månad när jag är i Chisinau betalar jag hyran. Alltid på samma sätt. Dmitri från lägenhetsförmedlingen ringer mig, vi bestämmer tid och plats. Oftast kommer han förbi hotellet, den här gången sågs vi på McDonalds. Jag halar upp 600 EUR i kontanter som han stoppar i sin plånbok. Numera vet han också att jag alltid behöver ett kvitto, så det har han alltid med sig i en plastficka.

Affärer i Chisinau - the good old way

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lite skillnad på sättet att betala hyra där nere :)

Anonym sa...

Gammalt - och hederligt....... Jag känner i alla fall igen det från mitt sätt att betala hyran veckopendlingsåren.

Pappsen

Anonym sa...

Hmm, ganska dyr hyra måste jag säga:)Jag kommer ursprungligen från Chsinau.Har läst många av dina inslag om Moldavien, tycker du skriver fint, särskilt med tanke på att det är från ett svenskt perspektiv.Tycker också att du har ett fantastiskt kul och intressant jobb.Undrar du över något som har med Moldavien att göra, så får du gärna höra av dig:)

Miasworld sa...

Maria - först nu såg jag din kommentar! Och tack för komplimangen, kul att höra att du gillar det jag skriver. Jag hoppas att du märker att jag har lämnat lite av mitt hjärta där borta i den moldaviska myllan :) Och hör gärna av mig ang. Moldavien!