onsdag, januari 14, 2009

Kreativitetens vånda

Det här med att vara kreativ. Det ger mig nästan alltid dåligt samvete i sann luthersk anda.

På jobbet handlar kreativitet i mitt fall mest om att utveckla utbildningsmaterial. Just nu sitter jag och filar på några nya materials för Moldavienprojektet. Nytt område, massor av idéer.

Tyvärr funkar jag såna här dagar inte alls på samma sätt som dagar när jag betar av administration. Då är jag hypereffektiv och känner mig oftast väldigt nöjd med dagen.

En sån här dag skriver jag ett par rader. Funderar. Läser en rapport. Får en idé. Skriver ett par rader till. Går och hämtar en kaffe. Så går hela dagen och när den är slut och jag skriver ut dokumentet tittar jag missmodigt på det och tänker: "Är det allt?".

Och drabbas av superdåligt samvete för att det är allt jag har lyckats klämma ur mig. Och tänker att så här kan jag ju inte fortsätta, det här med jobba hemma funkar tydligen inte, jag måste skärpa till mig.

Är ni andra så här också när ni försöker komma på något nytt? Eller är det bara jag som är lat?

2 kommentarer:

Miss Baglady sa...

Lyllo som får jobba hemma ändå. Det skulle jag också kunna tänka mig emellanåt.

Men det är väl de där stunderna när man inte tycker man kommit på så myckte som man måste tänka på hur bra man är. Rockar. Rular. Egentligen. Peppa sig själv. You rock liksom.

M sa...

Jag tror det blir en sån dag för mig oxå. En dag då jag inte gör så mycket utan sitter med nerverna utanpå och bara väntar på att få sluta för dagen.