fredag, januari 30, 2009

En ganska vanlig dag på jobbet

Så vi åker vidare. Tre timmar uppåt, nästan uppe i Edinet, till en av byarna för att hålla en utbildning för en organisation där. Vi har med projektor och blädderblockblad. 12 personer i världens minsta rum. Vi pallrar upp projektorn och får till en halvhyfsad bild. Jag tejpar upp blädderblocket på en skåpsdörr. Sen kör vi.

Tre timmar senare är vi färdiga. Ett bra första steg på vägen. Bordet dukas med smörgåsar på stora fat, kaffe och vodka. Vi diskuterar, jag försöker hänga med någorlunda (funkar sådär, min rumänska är fortfarande på hopplöst låg nivå). Rådgör med en av organisationerna kring vikten att ha en bättre backup på datorerna än att ha allt utskrivet på papper. Blir som vanligt imponerad av allt de lär mig när de berättar om sina kunder och arbete.

Sen packar alla ihop, jag blir kysst på handen av alla männen i tur och ordning när de går och vi ger oss ut i lervällingen på gatan. Gör ett stopp på utedasset som är ett mindre rent betonghål i golvet i ett litet uthus. Sätter oss i bilen och kör tre timmar hem.

Kommer tillbaka, öppnar inboxen. Orkar inte läsa mail och går ut och äter istället. Nu väntar en ensam konsulthelg i Chisinau. Jag gissar på att det kommer bli mycket jobb.

2 kommentarer:

Villa Rylin/Månsson sa...

Hej Mia hör att du ligger i hårdträning inför vättern. Rumänerna är ju kända för sina tuffa träningsmtoder. För att ha så många telefonnummer är du svår att få tag i. Jag behöver ditt personnummer för att kunna anmäla oss. Kontakta mig när du kommer hem så löser vi det kram Ulrika

Miasworld sa...

Om hårdträning innefattar resturangmat i två veckor och 10 min gående till jobbet, så är jag absolut i hårdträning :)
Har mailat dig på din jobbadress

Kram!