söndag, september 30, 2007

Baksidan är lika tydlig som framsidan

Jag strosar en dag i Tbilisi på egen hand och hamnar av en slump på en av broarna från gamla stan över till andra sidan. Bestämmer mig för att fortsätta på andra sidan istället och strosar vidare. Inser lite för sent att det hänger tjejer i väldigt korta kjolar utmed vägen.
När jag inser mitt misstag och vänder tar det ungefär 10 sekunder innan en Lada med nervevad ruta kör upp utmed mig. Jag stenstirrar ut i tomma intet och fortsätter gå, nu inte mer i strosande tempo utan målmedvetet. Efter fem sekunder inser han sitt misstag och kör vidare.

För det är liksom så. Tbilisi är vackert, spännande, med fantastisk kultur, mat, vin... och stolta människor. Men problemen finns där också, och till skillnad från mer utvecklade turistländer får man dem rätt upp i fejan där du står och går.

Ett par dagar senare går vi på det turkiska badet. Här kan man hyra en egen avdelning och vi är fyra fnissiga tjejer som badar bastu, badar i vatten från varma källor och dricker te. När vi väl kommer ut från vår avdelning är klockan nästan 22 och stämningen i entren har ändrats. Nu sitter en kille i en av sofforna med en prostituerad på vardera sida. De är sisådär 17 år skulle jag tro. Det är ingen situation där man känner sig rädd eller hotad på något sätt, men det är straight up your face. En av tjejerna tittar på oss. Hon är hög som ett hus och trycker i sig whiskey från ett dricksglas. När jag möter hennes blick går mitt hjärta i tusen bitar. Hon ser så längtande ut, som om hon vill att vi bara ska ta med henne, bort därifrån. Och vi kan inte göra någonting.

Inga kommentarer: