söndag, april 22, 2007

En pärla!

Upptäckarlusten faller över mig och jag är glad att jag prioriterade gympaskorna i packningen den här gången. Med kartan och ett par lei i fickan ger jag mig av till fots åt ett nytt håll i stan.

Passerar chokladfabriken. Vandrar utmed stora trafikerade gator blandat med små bakgator. Ser nya delar av Chisinau - fula, slitna ställen och smultronställen.

Tillslut hittar jag oväntat en oas: en park strax utanför absoluta centrum. Jag betalar mina 25 öre för att komma in och hittar en vildvuxen pärla. Välskött men vildvuxen. Inga golfbanegräsmattor utan gräsmattor med halvlångt gräs och hav av maskrosor. Längre upp i parken försvinner parkbänkarna och planteringarna, istället har allt fått växa som det vill. Ansat med kärlek. En häst står och betar i på en av ängarna. Nästan en timme strosar jag runt i parken med solen i ansiktet.

Inga kommentarer: