lördag, mars 28, 2009

En spillover-effekt

Så äntligen får jag se mig runt i Accra. Albert kan stan, han är född här, och han tar mig till hörnen och bakgator. Vi börjar på stranden, precis där han bor. Han bor i ett skjul där precis brevid. Berättar att han var fiskare från början. Fick tag i en bil och började köra lite taxi. Och en eftermiddag i augusti råkade han stå med sin taxi just där jag och vår projektledare Bill stod och behövde en taxi den där veckan när vi startade projektet. Sedan dess kör han Bill till kontoret varje dag. Kör och hämtar lunch ibland. Kör oss alla andra från jobbet som kommer hit. Vi betalar lite för mycket, men inte så jättemycket över marknadspris. I gengäld är han i tid. Varje dag.

”Mr. Bill changed my life”, säger han när vi står på stranden. ”I learned English. Before my English was not so good. And now I have job every day”

Ibland kan projekt har bra sidoeffekter. Jag betalar överpris för sightseeingen. Kanske var det just det han ville uppnå, men det spelar inte någon roll.

Inga kommentarer: