lördag, mars 14, 2009

Det där med att jobba hemma

De senaste två veckorna har inte varit optimala när det gäller gränsen mellan jobb och hemma. 

När jag började jobba hemifrån så insåg jag direkt att jag behövde klara gränser. Inget jobbande i morgonrock i TV-soffan, inget städande när det är jobbdags. Det som gäller är att ta sig upp i tid, på med kläder, smycken, smink. In på kontoret som bara lämnas för kaffe, lunch och toabesök. Kontoret är bara kontoret, när dagen är slut stänger jag dörren och går inte tillbaka. 

Så var det tänkt och så har det funkat ganska bra. På ett sätt är det ett bra sätt att inte bli slö, men främst är det ett sätt att klara av att sluta jobba. Om hemma blir kontoret är det lätt att aldrig riktigt sluta för dagen. Och det får man faktiskt. Även när man jobbar hemma. 

De senaste två veckorna har det varit lite för mycket grejer. Första veckan med det nya projektet jobbade jag i stort sett till midnatt halva veckan. Det hade väldigt dåligt inflytande på min disciplin. Det blev två veckor med evigt mixande av jobb och annat. Nä, nu är det tillbaka till ordning när jag kommer hem igen. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Also - auf deutsch: Ordnung muss sein!

Pappsen

Miss Baglady sa...

Mm kan förstå svårigheterna att jobba hemma. Jag brukar typ gör allt annat än jobba om jag försöker. Typ städa, rensa avloppet och annat riktigt nödvändigt;)

Miasworld sa...

Jo, när man börjar fundera på att rensa avloppet då är det dags att rycka upp sig :)