söndag, juni 17, 2007

Kosovo på väg mot...?

DN har gjort en väldig tänkvärd artikelserie över hur saker och ting egentligen fungerar i Kosovo efter åtta års styre av FN. Om du har en sisådär 10-15 minuter över, läs den här.

En konsult som jobbar för oss i Kosovo beskrev en gång UNMIK-personalen så här:
"Well, they come in, they make a PUFF! and they leave"

Just då jobbade vi med att försöka införa en hypotekskredit i en bank. I ett land som Kosovo är det i stort sett omöjligt att få ett lån på längre tid. Att få ett lån för att bygga, reparera eller köpa boende var därför inte möjligt (vi bestämde oss till slut med banken att lånen skulle löpa över 8 år. Det klassas som väldigt lång tid. Hur långa lån har ni för era hus? 40 år? 50?). Problemet låg till stor del i att det är halvt omöjligt att registrera sitt hus hos lantmäteriet. Jo, det fanns en lag för hypotek i Kosovo. Någon nisse på FN hade arbetat fram en. Problemet var bara att den där nissen antagligen hade varit 6 månader i Kosovo, enbart för att skriva denna lag, och hade antagligen skrivit den helt efter hur hypotekslagen såg ut i hennes/hans hemland. I alla fall hade det inte varit en omöjlig tanke. Det är tydligen ofta så. Alltså lämnades Kosovo med en lag som inte passade med andra lagar, heller inte med samhället eller med hur bankerna faktiskt arbetade. Welcome to Kosovo.

Pristina växer som stad - nya restauranger, hotell och barer ploppar upp överallt. De är främst för alla utlänningar som bor i stan och som är beredda att betala för att kunna göra något. Pristina är inte riktigt staden där allt händer. Därför är man beredd att betala om något händer. En konsult sa till mig om Pristina en gång:
"Pristina is not such a bad city. Its only 5 hours drive to Thessaloniki".
Därför är gränsövergångarna överfulla på fredagskvällarna. Utlänningarna lämnar landet för att se något annat. Kanske kan man se det som en paradox att landet som ska byggas upp av FN också överges av alla dessa utlänningar varje helg för att de vill bort därifrån? Men samtidigt, jo, jag har också suttit i gränskontrollen mellan Kosovo och Makedonien en fredag kväll/natt och gladeligen rest i 6 timmar enkel resa för att tillbringa min helg någon annanstans än i Pristina. Så jag är väl inte så mycket bättre själv antar jag.

DNs reporter anser att UNMIK är ett stort misslyckande. Man kan undra vad det beror på. För många kockar som kokar en soppa skulle jag tro. Ingen som känner sig ansvarig att kontrollera. Ingen som känner sig ansvarig för mer än sin lilla avgränsade del. Visst finns de dem som kommer och vill förändra, det är jag säker på. Men just nu räcker de inte till.

Om självständigheten kommer (och i slutändan måste den nog göra det) kommer det ta tid att rensa upp och strukturera om. Det är inte bara så att Kosovo har 660 bensinmackar som DNreportern nämner. De har också zillioner biltvättar, ungefär en var 200e meter utmed vägarna. Jag undrar vem som skulle ha modet att rensa upp i den svarta marknaden, ta krafttag och ställa inför rätta (efter att samma person också måste försöka få till ett fungerande rättssystem).

Det är en svart bild som DN målar upp. Nattsvart. Jag har inte varit tillräckligt i Kosovo för att veta om den är helt sann. Men alltför mycket känner jag igen.

Inga kommentarer: