torsdag, februari 14, 2008

Kosovo på gång

På söndag är det dags. Eller möjligtvis på måndag. Då förväntas Kosovo deklarera sin självständighet. Jag pratade med vår projektpartner i Pristina idag, han säger att det förbereds för kalas.

Jag hoppas det blir lugnt. Hittills verkar läget vara avslappnat i Pristina, det enda konkreta hotet från Serbien är att telefonnätet kommer stängas av. Men eftersom mobilnätet i Kosovo körs med landsnummret för Monaco (vilket på något sätt hade att göra med att det var en firma från Monaco som satte upp nätet samtidigt som Kosovos befolkning inte hade lust att ha serbiskt landsnummer. Ialla fall är det så jag har fått det förklarat för mig), så ska man väl kunna få tag i folk.

Spännande blir det ialla fall. Jag köpte en biljett till Pristina den 3e mars idag, hoppas allt är OK då... kanske blir mina UNMIK-stämplar i passet rariteter så småningom. Jag gillar fredliga lösningar, hoppas det här blir just en sådan.

Inga kommentarer: