tisdag, februari 05, 2008

Behovet av rutiner på platser utan rutiner

Jag är i Moldavien med ytterligare en konsult. Första morgonen inser vi att kaffet som serveras till frukosten består av pulverkaffe, en liten påse per person. Som tur är har min kollega vanan inne. Hon trollar fram ett paket kaffe, filter och en filterhållare och så brygger vi kaffe själva.

Väldigt mystiskt kan många tänka. Och kan man inte bara klara sig på pulverkaffe, det är ju bara en vecka ni är där. Måste man göra så stor sak av det hela, ska man inte bara ta seden dit man kommer?

Men grejen är att jag förstår henne precis. Efter fyra års kuskande runt har hon insett att det hon behöver är en ordentlig kopp kaffe på morgonen. Efter allt man ger avkall på när man bor i en resväska har hon insett att det finns en sak hon känner att hon behöver.

För det är ju så, det här är inte bara en vecka, en stor del av livet är just såna här veckor på rad. Lika mycket vardag som hemma på något sätt. Jag vill ha en varm dusch och internet, sen överlever jag det mesta. Hon vill ha en kopp kaffe på morgonen.

Vi har alla olika sätt att göra en vardag av hotell och nya ställen.

Inga kommentarer: