onsdag, februari 27, 2008

Böcker böcker

I går var jag på bokrean på första dagen. Det betyder att alla de bra böckerna finns kvar! Jag blev helt galen och släpade hem fyra stora kassar med böcker. Mannen köpte en bok, jag köpte 22. Det påminner mig lite om när jag var en riktig bokmal som barn och brukade låna hem sisådär 20 böcker åt gången från biblioteket. Sen gjorde jag ingenting annat än läste i en vecka eller så. Numera finns det inte riktigt tid för sånt, men jättehögen med nya böcker gör mig fortfarande alldeles glad i hela själen. 

Det som är nästan allra bäst med bokrean är den där kollektiva tystnaden. Affären är knökafull med människor, men allt man hör är fötter som rör sig, ingen som pratar, bara hasande steg när alla långsamt rör sig utmed hyllorna.

Kanske skulle man bli bokmal igen...hm...tåls att funderas på. 

Inga kommentarer: