lördag, oktober 27, 2007

Ett paussamtal

- Har du barn frågar en av männen som deltar i min kurs under en lunchrast.
Jag svarar nekande och min tolk skrattar till
- Egentligen frågade han inte om du hade barn, utan hur många barn du har. Här måste man skaffa barn när man har gift sig. Om man inte har barn inom ett år tycker familjen att man ska gifta om sig eller skaffa en till fru.
Ett år har man alltså på sig. Tusan, jag är diskvalificerad för länge sen.

Sen bjuder mannen hem mig till sig i Darfur.
- Så kan du se själv hur det är, säger han och tar ett bett i sin smörgås.
Jag bestämmer mig för att vara helt ärlig och säger att tack men jag kan inte åka eftersom min försäkring inte täcker just Darfur. Han ler och säger att det är ett öppet erbjudande, utifall att mitt försäkringsbolag skulle ändra sig.
Det är svårt att få ihop mitt Sudan med det man ser i nyheterna. Det är verkligen det.

Inga kommentarer: