måndag, oktober 01, 2007

Bokmässan för första gången

För första gången lyckades jag ta mig till bokmässan i Göteborg. Fyra timmar senare med en stor kasse böcker var vi ute igen. Känsla? Jorå. Massor av roliga nya böcker att läsa, och kanske är mitt liv lite roligare efter att ha sett Jan Guillou? (eller.. njä förresten...det känns ungefär som vanligt).

En sak störde mig som tusan dock. Var fanns all facklitteratur? Jag var tusan så sugen på att förbättra mitt jobbrelaterade bibliotek och sökte förgäves. För utställarna är tydligen "Så går du ner 10 kg", "Måla dina egna korgar" eller "50 sätt att lyckas med dina pioner" så kallad facklitteratur. Kanske har jag bara blivit en hård business woman som hade tänkt mig något lite mer jobbfokuserat?

Jo, facklitteratur fanns faktiskt - för grundskollärare, dagisfröknar och psykologer (och professionella korgmålare), men vi andra då? Jag hittade en hylla hos en utställare med ekonomi, juridik och administration - 10 böcker sammanlagt, en konstig blanding av lite allt möjligt. Kanske har jag missuppfattat bokmässekonceptet, men jag blev lite förvånad.

Jaja, nu har man ju varit där ialla fall. Ett par bra höstböcker blev det ju till slut. Och en god bagel med olivkeso.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr måste man veta vilka förlag som ger ut böcker som passar jobbet. Själv hänger jag vid Nya Doxa och Carlssons..ja jag och tre andra doktorander inom samhällsvetenskap typ...positivt på så sätt att man faktsikt kommer fram till montern. Men som bokmässan ser ut nu tycker jag att det borde vara gratis att gå in!

Kusin Anna

Miasworld sa...

Mannen kommenterade det hela med "tja, det kändes som en stor bokrea". Lite träffande faktiskt. Kändes lite som att man var tvungen att handla en hel hög billiga pocketböcker för 25 spänn för att liksom "få tillbaka" sitt inträde...:) Ska göra lite bättre research nästa gång på vilka förlag som kanske kunde vara intressant, tack för tipset!