måndag, januari 08, 2007

Tillbaka i Kosovo

Jag häller ett helt glas juice över mig på planet till Pristina. Utöver juice i knät bjuder flygresan på vackra vyer när vi i klart väder flyger över Alperna. Jag är glad att jag inte bytte min fönsterplats mot en gångplats. Annars är jag en gångplatsmänniska. Mer plats för benen, mindre krångel om man vill ha något i väskan. Men mindre utsikt om man flyger en solig dag över Alperna.

Pristina International Airport har byggt ut, känns mer som en riktig flygplats och mindre som en hangar. Pristina hade lovar snö men bjuder på regn och dimma. Lite ser det ut som vanligt, men ändå ser man de små förändringarna. Många nya byggnader, några nymålade. Jag ser inte en enda FN bil på vägen in till stan. Bara ett par FN-soldater på flyget, inte mer.

Inga kommentarer: