fredag, november 17, 2006

Våga vägra Borat

För övrigt var jag och såg "Borat" med bland annat min kollega från Kazakhstan i förra veckan. Om du inte har sett den ännu - gå inte dit. Var länge sen jag såg något så dåligt. Jag vet att meningen med filmen är att driva med folks fördomar. Men problemet är att folk inte inser att det som de tror att de vet om östländer som tex Kazajhstan ofta är fördomar. I alla fall är det min erfarenhet. De tror att det är, kanske inte direkt som i filmen, men ungefär så. Visst är det fattigt, visst ser det ofta ut som i byn i Rumänien där de filmade. Men folket är helt annorlunda än vad filmen visar. Alla i öst är inte prostituerade eller idioter eller kriminella eller allmänt dumma. De flesta är hårt arbetande, stundtals väldigt välutbildade människor som försöker överleva i en rätt hård miljö. Driva med fördomar kan man göra när man är medveten om dem - jag har en känsla av att det enda den här filmen lyckas med är att bli ytterligare ett bevis på hur farliga alla länder i öst är.....

Inga kommentarer: