söndag, januari 17, 2010

Äpplet!

Med åren har jag samlat på mig en bra hög allergier. Den där björkpollenallergin sög ju ganska markant varje vår. Sen försvann den långsamt steg för steg. Väldigt trevligt. Tills den ersattes av sten och kärnfruktsallergin för sisådär åtta år sen.

Slutade äta äpplen.
Slutade äta päron.
Slutade äta körsbär, nötter, persikor, plommon, nektariner...bla bla
Slutade äta alltför stora mängder alltför färska morötter och hallon
Fick ge upp på jordgubbar. Då blev jag deppig. Det är liksom bara gott med apelsiner till en viss gräns.

Så igår när jag insåg att om man tar ett Gloster-äpple, skalar det och kör det i mikron i en minut så kan även jag äta äpple. Vilken lycka. Där sitter jag med mitt skalade, lite ljumna äpple och smilar. Helgens bästa grej.

6 kommentarer:

Peppe sa...

Hurra! Men hur testade du dej fram till att det funkar så här? skal, micro och offrandet av en jungfru och några ave maria..?

Lisalo sa...

jag har den erfarenheten att alla dessa frukter/grönsaker kan man äta efter uppvärmning(strunt samma på vilket sätt)- ja så var det för mig i vartfall - det brukar hänga ihop med hasselallergi.
sen en glad framtida nyhet (hehe) i klimakteriet blir allt mycket bättre.
fr en dej inte kännandes person som hittade din blogg när jag sökte på leva i Tyskland - då min dotter var på väg att bosätta sig där. Hoppas att du inte misstycker?
Grattis till bebis.
Eva

Miasworld sa...

@ Peppe: ja, det tog ju mig åtta år att lösa gåtan :) Nä, det gjorde det ju inte egentligen. Visste ju att Gloster-äpplen ofta funkar, att det är skalet som är värst och att det funkar med upphettning. När jag då äntligen hittade rätt äpple i affären så var det ju bara att sätta igång med testandet:
Äta Gloster-äpple rakt av: dålig ide
Äta skalat Gloster-äpple: dålig ide
Äta skalat och uppvärmt Gloster-äpple: HURRA!!!!!

@ Eva: Välkommen hit! Kul att du läser!
Hm...kanske ska jag se det som en positiv sak att se fram emot. Värmesvallningar PLUS en skål jordgubbar låter ju bättre än bara värmesvallningar.

Sofia sa...

Låter gott med äpple!

Själv har jag kommit fram till att jag behöver hälla i två liter vatten i min diskmaskin för att den ska fungera... Ibland undrar jag hur människan uppfann hjulet...

Miasworld sa...

Haha, DET undrar man ju hur du kom fram till...

Ninde sa...

Tur att du kom på det. Men en liten undran bara, borde inte allrgiförbund/läkare kunna tipsa om såna knep istället för att folk ska behöva låta bli att äta en massa i övrigt nyttiga frukter? I synnerhet för gravida kvinnor måste det vara ett aber, verkar ju som de knappt får äta något i vanliga fall ens...