torsdag, april 09, 2009

På väg hem

Det här var på många sätt ett oväntat besök i Chisinau. Jag släpade mig hit med liten motivation och hamnade mitt i de största protesterna på massor av år. Trots oron på gatorna så är jag glad att jag var här. Efter att ha jobbat här sedan flera år var det otroligt att se förändringen bland de personer jag jobbar med. En jävlar anamma inställning som jag aldrig hade sett innan. Jag är mycket tveksam till om slå sönder parlamentet är så effektivt och tycker knappast att det är en bra väg att gå. Folkliga protester som verkligen får genomslag är oftast de som inte tar till våld.

Men på något sätt så känns det som om något har förändrats. Rent subjektivt ur min synvinkel. Dagen är ialla fall lugn, business as usual, vi åkte till Bujor som planerat.

Mer praktiskt är jag glad för att jag flyger ut över Budapest i morgon och inte Rumänien. Och funderar på om min rumänska kollega kommer komma in i landet om ett par veckor. Märkligt det hela.

Inga kommentarer: