söndag, maj 18, 2008

Två världar

Ibland förvånar den här sektorn mig, man kommer ibland så vansinnigt långt ifrån verkligheten. Konferensen jag var på är ett ypperligt exempel. Där sitter vi på ett lyxhotell på Manhattan i ett sånt där fläskigt rum med en enorm kristallkrona - och diskuterar "access of finance for the poor". OK, egentligen gör vi ju det mest indirekt - det handlar om fonder som investerar i banker som ger ut mikrolån, som....tja, ni fattar. Länken till fattiga i världen är inte så där riktigt direkt när det snackas capital markets och risk diversification och IPOs och sånt där.

Men ändå. Här sitter vi i mörka kostymer och äter flådig lunch och på något sätt känns det lite obekvämt långt borta från mina lånekooperativ i Moldavien. Det känns bättre när flera visar sig tycka ungefär det samma. Och jag skulle ljuga om jag sa att konferensen inte var intressant på många sätt - jag hade bara klarat mig bra även utan silverkannor med kaffe och svindyrt mineralvatten.

Inga kommentarer: