torsdag, februari 10, 2011

När man tycker man har kokat nog med kaffe

Det där med att tuffa till sig lite.


Ms. Baglady funderade om det där med att komma bort från en admin-roll på jobbet. Slippa hamna i hon-som-fixar-kaffe-rollen. Faktiskt inbillar jag mig (utan något statistiskt underlag) att det där har lite med män och kvinnor att göra. Helst skulle jag ha fel, men kan det vara så att det är fler tjejer i assistent-roll som får fixa fika än män i samma position? Jag tror tyvärr det. Totalt subjektivt och utan belägg.

Men det här tror jag krävs om man känner att man vill gå vidare:


- Vara på glatt humör där man är. (vilket ju inte är samma som att vara nöjd med att vara där man är) Alltså inte sitta och sura för att man spendrar en dag på att formatera dokument. Då kan man lätt hamna i facket "hon som tycker hon är lite för fin för det här jobbet". Inte så bra om det finns andra på företaget som har jobbat sig upp genom ett par års hundjobb.

- Vara noggrann och pålitlig. Visa att man kan ta eget ansvar och genomföra saker på egen hand.

- Utnyttja chanser att visa att man kan andra saker. Jag har en super-assistent just nu som inte bara formaterar och kollar språkfel men också gör kommentarer på innehållet och försöker ta till sig så mycket som möjligt även tekniskt. Bra approach skulle jag säga.

- Och visa att man vill gå framåt! Vara tydlig på sina utvecklingssamtal och få chefen att acceptera konkreta saker som du ska få lov att jobba med under nästa år. Hitta nåt på arbetsplatsen som du skulle vara bra på och försök komma med på det tåget. Det gäller ju att man har en arbetsplats som är öppen för att låta en dyka lite i kallt vatten för det där....men kan ska inte ge upp.


Och sen när man väl inte längre är kaffe-kokerskan så tror jag man vinner i längden på att på ett trevligt sätt avvisa kaffe-kokeri. Och när man själv behöver någon som kokar kaffe eller formaterar ett dokument, att man aldrig glömmer att uppskatta deras arbete. För man har ju faktiskt varit där själv.


Kanske var det så jag gjorde. Eller så hade jag bara tur. Det kan ha varit tur också.

Inga kommentarer: