tisdag, februari 22, 2011

Microfinance according to Mia; Intro

Nästa Uppdrag Granskning som sänds i morgon (tror jag) ska handla om baksidan av mikrofinans. Reportaget har gjorts av Tom Heinemann och har redan (kanske i lite annan form) sänts av NRK och finns även i en engelsk version. Jag kollade på den norska versionen för ett par veckor sedan och tänker att det finns ganska mycket att säga. Om tankar det medförde hos mig, men också ganska grundläggande saker som kanske måste klargöras. Jag säger inte att Tom har fel i sina slutsatser. Bara att de är lite väl mycket svart och vitt för min smak. Toms sanning är inte nödvändigtvis hela sanningen. Livet är lite mer gråzoner än så.

Så nu blir det en radda inlägg om Microfinance according to Mia den här veckan. Någonstans måste jag ju ialla fall skriva av mig om de allra största missförstånden inom det här området. Mina egna åsikter alltså, efter sju år i den här branchen. Däremed inte min arbetsgivares åsikt.

Först kommer det handla om vad man kan uppnå med mikrofinans. Ett starkt tips är att man inte kan utplåna ett lands fattigdom med mikrolån. Stay tuned.

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh ser fram emot att läsa. spännande.

Benved sa...

det ska bli intressant!