söndag, februari 08, 2009

Die Waldspirale


När Miss Baglady utmanar kan man ju inte göra annat än att svara. Dock gjorde utmaningen mig något nervös: Öppna mina bilder, ta sjätte mappen,  sjätte bilden. 

Tänkte att det har kan ju bli något som jag absolut inte vill sätta på nätet, någon som inte alls vill sätta sitt ansikte på min blogg eller, eller, eller.... Sjätte mappen var kort från Tyskland. Sjätte kortet var...ett hus. 

Jahaja. Det kan man ju bjussa på. 

Vår hemstad i Tyskland under fyra-fem år var inte direkt känt för sin fantastiska arkitektur. Tvärtom var stan ett bildbevis på vad som händer om man råkar ha lite för mycket kemiska industrier och blir ett bombmål i slutet av andra världskriget. Stan blev smul då och byggdes snabbt upp i den tidens arkitektur. Så där lagom spännande. 

Sen bestämde sig stan i slutet av 90-talet att beställa ett bostadshus av arkitekten Hundertwasser. Resultatet blev fantastiska Waldspirale, som ligger i ett vanligt bostadsområde i utkanten av stan. Helt vansinnigt fantastiskt. Efter att ha stått med horder av turister och försökt kolla på ett litet Hundertwasserhaus i Wien, så känns Waldspirale än bättre. 

Waldspirale i Darmstadt. Gör en avstickare om ni passerar förbi. 


4 kommentarer:

Miss Baglady sa...

Ja lite läskigt var det att kolla in bland gamla foton, man vet ju aldrig vad som kan dyka upp:)

Winnie The Pooh sa...

Himskans orättvist det här.
Min sjätte bild var mig själv, min profilbild dessutom, och när jag fuskade lite och hoppade över en mapp så blev det i varje fall mig (plus äkta make) som visar upp sig.
Jag har ju en hel hög med fina foton från Gaudi´s fenomenaqla skapelser i Barcelona. Helt i klass med Darmstadts Casa Batlo.

Ninde sa...

Coolt hus! Nästan lite Gaudi-i-Barcelona-feeling där... Har du fler kort av det? Sett det från insidan? *nyf* :)

Miasworld sa...

Jag tänkte...puh.....inget hemskt kort

Jag tror vad som jag gillar bäst är att det är så oväntat. I utkanten av tysk förort liksom.

Ninde: In kommer man tyvärr inte, eftersom det är "vanliga" lägenheter där folk bor. Men man kan gå igenom huset, över innergården. Fantastiskt. Idéen är att de olika ränderna ska representera olika jordlager och sen är det skog på toppen. Kort kommer!