torsdag, december 20, 2007

Mitt i stormen

Biståndsgivare har en förmåga att ALLTID, jag menar ALLTID sätta deadlines för projektförslag sisådär runt slutet på året. Delvis antagligen för att få ut årets budget. Delvis antar jag kanske för att det ju är så PRAKTISKT att komma tillbaka efter julledigt och ha projektförslaget liggande på skrivbordet.

Jättepraktiskt. Vi konsulter ställer oss lite mer frågande till det när hela kontoret jobbar som skållade illrar. Julefrid? Knappast i det här jobbet...

Just nu skriver jag på ett projektförslag med deadline 27.12. Klockan 15.00. Eftersom vi faktiskt inte har lust att jobba på julafton för att skriva 30 sidor om alla coola saker vi vill göra i Azerbaijan så är deadline i morgon.

Deadline i morgon. I morse hade jag en team leader som inte hade leverat en enda underskrift utan gått under jorden med ett glatt "god jul", en IT-nisse i Azerbaijan som vägrar svara på email eller telefon, ett projektförslag som blev halvfärdigt sisådär 01.30 i går natt och en assistent som håller på att få nervöst sammanbrott av allt jobb.

Jo, min team leader har hört av sig, jag har hittat en annan IT-kille och peppar min assistent med glada heja-rop samtidigt som jag har raggat upp lite mer hjälp. Man kan göra mycket på en dag.

Deadline i morgon. En dag kan vara en livstid i det här jobbet.

Inga kommentarer: