måndag, december 17, 2007

Ett första försök med den svenska sjukvården

Jag ringer till vår vårdcentral för att få en tid. Ingenting akut, men skulle vilja ha en tid.

- Nja, säger sköterskan, idag har jag inga akuttider kvar
- Nej, det gör ingenting, säger jag, det är inte akut. Det går bra med en tid i januari också.
- Ja.... problemet är att vi inte kan boka in några tider i januari ännu. De är spärrade för att vi inte ska boka fullt alla tider redan nu i december.
(Här kan man fundera på logiken i det hela, men jag antar att statistiken ser bättre ut om man ringer och får tid samma månad).
- Jaha... så jag måste ringa i januari igen?
- Ja... eller också så kan du ju ringa samma dag och få en akuttid.
- Äh...fast det är ju inte akut....
- Ja, men då kan du ringa klockan 7 på morgonen och få tid samma dag. Vi är lite underbemannade här.

Alltså gäller det att fejka akutläge för att få en tid. Alternativt flytta någon annanstans. Inget ont mot den stackars sköterskan, hon sliter säkert, men ärligt talat? Den tyska modellen där en läkare har två patienter parallellt och springer mellan rummen känns plötsligt lite lyxig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

du ska bara vara glad att du ens kom fram...har aldrig fått tag på min vc kommer bara till telefonsvarare som säger att alla tider är slut o att jag ska ringa imon istället...

Miasworld sa...

Hur gör du??? Vad är tjuvknepen för att få träffa en läkare i Göteborg? (om man inte vill sätta sig 8 timmar på Accessakuten....)

Anonym sa...

mitt knep är att vänta ut det sjuka det försvinner säkert annars är det bara till att sätta sig på akuten ..det är enda lösningen här..vi har en lite snabbare akut här på backaplan...