lördag, juni 03, 2006

Tillbaka i Moldavien - modaviska män och deras skor

Det är dags för lite fördomar. Om moldaviska män. Moldaviska män har i stort sett tre olika sorters frisyrer; 3 mm stubb, 5 mm stubb och ibland vanlig kort frisyr. Klädmässigt är det förvanandsvärt manga som har en tidlös stil – det är liksom samma oavsett om man är 25 eller 50. Lite gubbigt, men inte särskilt inspirerande. I allmänhet är nog den moldaviska mannen inte särskilt noga när det gäller kläder. Kanske är en moldavisk man per definition inte fafäng (till skillnad fran de moldaviska kvinnorna som är fixade utan ände...). Men nu var det ju inte kläder och har som det här skulle handla om ,utan skor. För om det finns nagon del av kroppen där den moldaviska mannen far vara fafäng, sa verkar det vara just fötterna. Skorna är spetsiga, mönstrade, lackiga... där finns allt. Jag tittar pa fötter pa stan och förvanas... sen är det ju det där med handväskan. Moldaviska män kan nog betecknas som macho. Samtidigt är det inte helt ovanligt att män har handväska. Är egentligen en vidareutvecklingen av den käcka handledsväskan som en och annan morfar kanske har haft, men här ser det mer ut som en moster Agda handväska. Jag undrar vad macho killen pa kontoret med sin nya fina... tja, handväska, skulle säga om jag sa att jag hade en nästan likadan hemma, fast i brunt??... J Nej, sa elak är jag inte...

Moldavien visar sig fran sin bästa sida. Det är grönt, ljummet och färska grönsaker till lunch. Vi aker i 120 genom Moldavien i en Lada med en chafför som kallas "Schumacher" av kollegorna. Jag saknar ett säkerhetsbälte och förvanas över hur fort man kann köra pa en sa knagglig väg. Som tur är är trafiken inte sa intensiv utanför Chisinau. Vi flyger förbi vinfält, sma byar och kossor som betar i vägrenen. En gammal dam sitter vid vägkanten och säljer körsbär. Det är verkligen vackert. Det slitna göms liksom i det gröna. Ladan flyger fram genom byarna som alla ser ganska likadana ut. Hus malade i klargrönt, randiga staket. Alla har en snirklig grind, malad i klarbla eller klargrönt. Skulle vilja stanna och ta ett kort, men Schumacher skulle nog inte uppskatta att stanna... han sätter nytt rekord. 1 h och 45 minuter fran Soroca till Chisinau. Känns som om man har akt berg och dalbana.... jag njuter av min langsamma promenad fran kontoret till hotellet. Solen skiner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloo,
vågar man visa detta för mammsen?
Ses om en vecka

Pappa