torsdag, juni 08, 2006

En helg i Chisinau

Ensam konsult i Chisinau en helg:

Fredag kväll: sliten efter en vecka med jobb hela dagen i projektet och kvällarna ägnade at att svära över den svajiga internetuppkopplingen och att svara pa den aldrig sinande strömmen av emails i inboxen. Bestämmer mig för att det är dags att ta sig ett glas rött vin framför datorn. Kollar pa en dalig tysk film pa den enda tyska kanalen pa TV. Somnar tidigt.

Lördag: en lang lista med jobb. Bestämmer mig för att först ta en promenad pa stan. Tar mig i kragen och tar ett par kort pa stan för att visa när jag kommer hem. Handlar frukt och yoghurt och gar hem. Min chef ringer och har kommentarer pa ett dokument jag har skickat. Jag sätter pa datorn. Blandar resten av dagen med jobb, lite TV och lite mer jobb. Pa kvällen har jag ingen lust att ga ut och äta själv. Har ingen lust att ga nagonstans. Äter min yoghurt och länsar minibaren. Kexchoklad och rödvin till kvällsmat – verkligen bra ur näringssynpunkt.... Mannen ringer. Vi far prata kort eftersom han ringer pa mobilen. Kollar pa en löjligt tysk TV film. Somnar.

Söndag: fortsätter jobba. Bestämmer mig för att ta en paus och gar ner till stan. Sätter mig pa en utlänningstät restaurang med en bok. Solen skiner, pa uteserveringen sitter ytterligare tva ensamma konsulter som försöker fördriva tiden med en öl eller tva. Jag känner mig nyttig som fördriver min tid med en bok om Housing Finance och en pasta. Dricker mitt livs första capuccino efter att ha insett att rejält med socker är vad som krävs för att jag ska tycka om kaffe. När jag gar hem igen känner jag mig riktigt glad och uppat. Kanske för att detta var helgens helgpunkt. Eller är det kaffet – min kropp hamnade nog i koffeinchock. Sätter mig vid datorn igen ett par timmar. Känner mig totalt nöjd med att jag nästan är i fas med mitt jobb hemma igen. Förbereder mig för mandagens jobb och inser att det nog är bra att jag ska tillbaka till jobbet pa mandag – har börjat prata med mig själv....

Samtidigt – vet inte när jag hade sa mycket tid för mig själv senast. Ibland är det bra att vara ensam lite. Och ha lite trakigt...men jag är ända ganska nöjd med att det är mandag igen och jobbet här sätter igang igen....

Inga kommentarer: