onsdag, december 03, 2008

Förväntningar

Sedan ett par år är jag Frankfurts mest överåriga Lucia (dock yngst i hela tåget. Och ärligt talat vet de flesta tyskar ändå inte att 30-åringar vanligtvis inte är lucior i Sverige). En del av min körs julkonsert är en halvtimmes Luciatåg.

Luciatåg är vackert. Och exotiskt. Och det låter nog ganska bra tror jag. Men från att ha varit en överraskning i konserten har det nu blivit en riktig.. grej. Det som folk kommer för.

Kollegor som drar med bekanta bara för att lyssna på mig. Körmedlemmar som berättar att de har lovat de som kommer "något alldeles extra". Lokaltidningen som gör reklam. Utsålt. Utskick från kyrkan där vi sjunger (för er som vill använda tyska-kunskaperna)

"Einen Eindruck von dem Ablauf eines Lucia-Festes bekommen Sie, wenn Sie am Sonntagabend, den 7. Dezember 2008 Zeit haben und eine Karte ergattern können. Denn der Chor SWENSK TON mit dem schwedischen Chorleiter Nils Kjellström hat eine „echte“ Lucia unter seinen Mitgliedern: Mia .Bereits als 12-Jährige war sie die auserkorene Lucia ihrer Schule. Heute ist sie zwar eigentlich aus dem Lucia-Alter herausgewachsen, aber wer ihre klare Stimme hört, mit der sie die Lucia-Lieder anstimmt, der kann etwas von der Stimmung erfahren, die in der alten Tradition verankert ist und die aus der Dunkelheit die hoffnungsvolle Botschaft erklingen lässt. Der knapp halbstündige Lucia-Auftritt bildet einen der Höhepunkte des diesjährigen Weihnachtsprogramms von SWENSK TON"

Och jag känner...shit. Jag förväntas levera som tusan. Om jag inte sjunger så män gråter är det ett misslyckande på något sätt. Underdog-tiden är förbi.

Helst plötsligt börjar jag fundera på alla tänkbara sätt det kan gå åt skogen på snarare än att lita på att jag faktiskt kan klämma av Bereden Väg för Herran på dalamelodi på ett bra sätt.

Förväntingar. Jag måste hitta ett sätt att vända det här till något positivt. Tips någon?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Redan som 12-åring alltså :-)
De har ju helt klart stora förväntningar, men jag tror inte det ska bli några problem för dig att leverera. Med ljus i håret och exotiska sånger som de aldrig hört så går det säkert vägen.

Och om du vill gråta lite själv, så kan jag utlova ett mycket stämningsfullt framförande av "Grävskopan" nästa helg. Vi övar intensivt för att få de sista tonerna att låta helt perfekta.

Winnie The Pooh sa...

No panic, gör som Stina i Hanoi, när det begav sig;
Riv av "Ett gammalt fult och elakt troll det var en gång" och hävda med tidernas poker-fejs att det visst är en välkänd svensk folkvisa!
Iskallt!

Miasworld sa...

K: När det gäller framförandet av det fantastiska musikstycket "Grävskopan" så är ju förväntningarna SKYhöga skulle man kunna säga. Det kommer blir en once in a lifetime upplevelse.

Fru R: :) ska kanske ta den istället.

Ninde sa...

Men du är alltså i stort sett proffesionell Lucia med gedigen Luciabakgrund nu? Coolt!

Som varande hon som ofta blir tillfrågad men alltid vägrar (saknar din klara stämma för solosång) så är jag såklart sjukt imponerad. Och det kommer alla åhörare också att bli. Vill du spica upp det hela lite kan ni ju ändra ett eller två ord i de gamla hederliga melodierna också och kalla det för "modernare svensk text". He he..;)

Miasworld sa...

Ninde: :) Kanske skulle jag börja frilansa som Lucia?! Skaffa en agent, köra Luciagig på sunkiga barer.. skulle kunna bli nåt....

Ninde sa...

Tycker jag absolut du ska! Skulle lätt kunna ge min chef ett sånt visitkort när det börjar yras om kontorslucia här...he he

"Auktoriserad Lucia" kanske?

Miasworld sa...

"Är du trött på chefens barns skolklass som Luciatåg varje år?. Hyr en auktoriserad Lucia"

Ninde, jag tror vi sniffar på en fantastisk affärsidé :)