torsdag, december 04, 2008

En egen Sverker

Min man har köpt en elmätare. Helt rätt så här i (kris)tider.

(Någon mer som tror på att det kommer bli super-inne att spara och handla på second-hand och semestra hemma föresten? Kanske ska man lite optimistiskt se alltihop som en chans att förändra konsumtionen till något lite mer hållbart?)

Tillbaka till elmätaren. Mannen springer nu runt i huset och brister med jämna mellanrum ut i utrop som:
- Jaha! Espressobryggaren drar minsann el även när den inte används!

Än bättre blev det när Sverker Olofsson på Plus pratade just om elmätare och hade en ELMÄTAREXPERT med sig i studion som gav tips. Mannen blev så exalterad att han nästan kröp in i TVn och sen var tvungen att mäta lite till.

Hittills har fyra marodörapparater identifierats i hemmet. Mätaren kostade 180 kronor. Det kommer ta tid att få igen den här investeringen. Härnäst ska det sättas upp ett experiment för att bedöma om det är bäst att värma vatten på spisen eller i vattenkokaren (jag är ju gift med en ingenjör).

Det är ju så spännande så att man inte vet vad man ska ta sig till. Stay tuned.

11 kommentarer:

Anonym sa...

haha...kan riktigt se mig detta framför mig..har nog hört att det ska vara bäst med vattenkokare om jag inte minns fel ;)

Anonym sa...

den egentliga frågan är om det är bäst med en induktionshäll kontra vattenkokaren...

Winnie The Pooh sa...

LOL!
Vet du, jag anmäler min make som labratorieassistent omedelbums!
Så kan du flytta hem till mig och mina cocktail och snitt-jävlar istället.
problemet är väl bara att när de är klara oss er så kommer de väl sättandes hit och skall göra om hela proceduren här...

Winnie The Pooh sa...

Förresten har min man en böjelse för väderleksrapporter. Det är tydligen omåttligt intressant att följa femdygnsprognosen på SMHI, BBC m.m Han har tom köpt en bok om skärgårdsväder och är väldigt sugen på en liten väderstation i miniatyr att ha utanför sovrumsfönstret.
Det kanske smittar?

Anonym sa...

Väder är inte min grej. Tyvärr.

Tyvärr har vi ingen induktionshäll, så det kommer inte bli någon sådan jämförelse. Det verkar redan krångligt att leta upp kontakten till spisen. Men skamm den som ger sig :)

Anonym sa...

Kan vi få låna elmätaren någon gång, det verkar intressant. Tycker nog faktsikt att det är ett sunt intresse från mannens sida. Men så är man ju ingenjör också :-)

Peppe sa...

Hahaha! Nu vill jag också ha en.

Winnie The Pooh sa...

Vänta lite...
Är både Mannen, K och M ingenjörer??! Och så min make, hobby-ingenjören...
Mia; jag räknar med dig, mig, bag-inboxen och pianot nästa fredag.
Så kan resten krypa runt på alla fyra och mäta el.

Miasworld sa...

En ingenjörsmiddag på fredag helt enkelt. Det här kan bli fantastiskt...

Anonym sa...

och efter middagen kan vi se hur många kWh vi sparat genom att dragit ut sladdarna till onödiga apparater på övervåningen :)

Miasworld sa...

Herre Gud....ni ser hur jag har det. Fru R, vi går direkt på bag-in-boxen tror jag.