tisdag, december 30, 2008

En morgon vid frukostbordet

Mannen vill ha en platt-TV och gör lite snabba uträkningar i marginalen om optimal höjd och bredd.

Jag kan tänka på minst tre olika alternativ jag hade använt för att komma fram till en bra storlek på TV:n (typ a) mäta på väggen och sen på en TV i affären, b) mäta diagonalen med en tumstock, eller c) äh tusan, jag handlar på känn). Alternativ c är antagligen mest troligt. Inget av dem innefattar att dra roten ur någonting. Vi har lite olika tillvägagångssätt, mannen och jag

(Sen blir jag jäkligt imponerad av sånt här på något sätt, eftersom jag hade varit fullkomligt oförmögen att göra något liknande. Men så är det ju inte jag som är doktor i den här familjen heller.)

Jag försöker bättra mig med daglig hjärngympa från Paul Krugman (Extra not till Fru R: jag känner inte honom trots att han är på min länklista..) Jag fattar ungefär 30% av det han skriver, 40% om jag riktigt skärper mig och har lite tur. Utmaningar är bra.

10 kommentarer:

Winnie The Pooh sa...

Okej frau J. Jag skall inte koppla ihop er på min blogg då... ;-)

Allvarligt talat. Jag tror att din man och min man har bra mkt mer gemesamt än vad vi tidigare förstått. Vi måste kanske sluta umgås, annars kommer de utveckla en symbios som inte är hälsosam för någon, allra minst för dig och mig och våra behov såsom spontal shopping och rosévin i valfri mängd.

Winnie The Pooh sa...

spontal shopping=spontan shoping

Miasworld sa...

Eller också....så utnyttjar vi det hela, parar ihop dem med lite teknikpryttlar och beger oss sedan till stan för shopping och AW-vin? Det här kan ge oanade möjligheter...

Winnie The Pooh sa...

...och konsekvenser.
Minns hur det gick förra gången vi drack AW efter en shopingrunda.
Fast det var rätt kul!
Richard har börjat mumla om ny TV. Vi kanske skall se vår chans?

Anonym sa...

Jag sitter med min matte c nu och gör sånna här uträkningar. Och har funderat många gånger på om de verkligen är någon som använder sig utav dessa formler. Nu vet jag att min kära bror gör det ;-)

Har du provat vinstället?? :)
Kram Emelie

Miasworld sa...

Nej, vi glömde ta med det på nyår:(. Nu har vi dessutom lyckats få influensa båda två, så alla former av alkohol känns avlägset....men jag återkommer med rapport! :)

Shadow sa...

Jag har sett en sådan där knapp på min miniräknare, men aldrig förstått vad den ska användas till.

Miasworld sa...

Shadow: Vi är många som inte förstår :)

Ninde sa...

Dra roten ur? Visserligen har jag överlevt C matte. Men det är väl ändå bara ingenjörer som faktiskt använder det sedan? ;)

Ninde sa...

Dessutom finns det väl bara en riktigt väsentlig frågeställning här? Kommer den designen att se snygg ut i mitt vardagsrum eller inte? ;)