lördag, november 15, 2008

Det gäller att följa reglerna

Jag pallar inte riktigt sån där dumhet som kommer av att man inte reflekterar kring varför regler finns och vad det är man vill uppnå.

Jag kliver på flygbussen i Luxemburg med min resväska modell pytteliten (den där lilla version av kabinväska). Eftersom jag inte har någon annan väska med mig har jag datorn och alla andra värdesaker i väskan och är inte riktigt sugen på att lägga den i bagageutrymmet.

Det är fem minuter innan avgång och vi är ungefär 10 personer som kliver på bussen med sisådär 50 säten.
Busschauffören tittar på min väska och säger:
- Har du tänkt ta den i sätet jämte dig? Ja, i så fall får du betala en biljett extra för väskan.
Jag tittar lite misstroget på honom, tänker att nu har jag nog missförstått hans knappa engelska. Men nej, det är det som gäller. Däremot blir det gratis om jag knölar upp den på hatthyllan (för er som kommer ihåg potentiella-barnamördeskan-händelsen på flygplatsen en gång för ett tag sen så vet vi ju alla att tung resväska på hatthylla är nära livsfara. Minst.)

Jag kan bara inte hålla mig, utan bara måste fråga.
- Så du räknar med att hela bussen blir full eller?
Därefter erbjuder jag mig att om 40 personer faktiskt skulle dundra upp mot bussen inom 5 minuter för att åka med, så flyttar jag gärna min väska för att göra plats.

Men nej. Det går inte. Är väskan på marken kostar det 22 EUR, eftersom jag då nyttjar två säten. Även om bussen bara är fylld till en femtedel.

10 personer i en gigantisk buss med en resväska uppklämd på hatthyllan. Jag la min iPod på det tomma sätet jämte mig. En tyst protest mot dumheten.

Inga kommentarer: