torsdag, november 13, 2008

Något slags inlägg i jämställdhetsdebatten - eller jämställd up my ass

Jag är på konferens. Efter att ha varit här förra året också så hade jag ganska positiva förväntningar. Visst, varje konferens har sin andel gubbslem, men det kan man oftast skratta bort och med en kvick reträtt också avlägsna sig från.

Men idag kändes det som om jag var i ett slags gubbväldets paradis. Jag tror jag kan räkna till lika många personer jag har pratat med som faktiskt tog mig på allvar som antalet personer som antingen mentalt klappade mig på huvudet eller kom med regelrätt låga kommentarer.

Vad ska man välja som dagens favorit? Kanske yngre medelålders man från rysktalande land som säger "Nej, jag har inte varit så intresserad av er sommarskola, ämnena är inte så relevanta för mig, men nu.... (dramatisk titta-djupt-i-ögonen paus)... så tänker jag absolut ansöka nästa år.

Eller kanske killen som sa som första kommentar efter jag presenterat mig att han bara måste åka till Sverige för att kolla in alla fina blondiner.

Så jämställt är det ungefär (ni män som någon gång har råkat ut för att ni på konferenser får diskutera ert utseende, antalet blondiner i Sverige eller senare på kvällen få ta kommenter som medelålders snubbe som säger till dig "I have never done it with a blonde...so far" - ni får gärna höra av er. På något sätt tror jag inte ni är så många).

I vanliga fall brukar jag skratta lite och avlägsna mig, leta upp trevligare människor som faktiskt är lite intresserade av vad man har att säga. De finns också. Oftast många. Bara i mindre antal på den här konferensen.

4 kommentarer:

Peppe sa...

Jag blir alldeles kall inombords. Svin.

Anonym sa...

Hmmm... kan man urskilja ett regionalt samband med hur manschauvinismen framträder?

Själv funderar jag på hur min statiskt på blondiner ser ut... so far... Räknas sandrefärgat till den blonda skaran?

Miasworld sa...

Peppe: Tack. Det hjälper att höra att man har rätt att vara arg.

M: jag funderar och kommer fram till att det finns nog en viss skillnad mellan mer eller mindre jämnställda länder. Fast i slutändan finns puckon överallt. Jag råkade aldrig ut för något otrevligt i Sudan, ett land som ju knappast kan beskrivas som jämnställt. Samtidigt kommer det ett av de vackra citaten från en välutbildad typ från USA. Så jo, visst regionalt samband tror jag. Fast ändå inte hela sanningen.

Miasworld sa...

M: och tack för att du försökte få mig på bättre humör :)