onsdag, september 24, 2008

Yosemite nationalpark

Om jag hade varit amerikan hade jag sagt

"Oh my GOD, that place is just AWESOME!!!!"

Men nu är jag ju inte amerikan. Så jag inskränker mig till att säga att det här är ett verkligen coolt ställe. Vår semesterbibel (Lonely Planet) uttryckte det som att Yosemite får Schweiz att se ut som Guds övningsförsök. Jag måste nog faktiskt hålla med. Idag har vi ägnat dagen åt att klättra uppför uppför uppför, ändlösa stentrappsteg (sisådär 1000 skulle jag tro), gångvägar och stigar. Allt för att äta en lunchmacka och en halvklämd banan sittande vid ett vattenfall med storslagna vyer långt uppe i bergen. Det var helt klart värt det. 

Just nu bor vi i Grovedale. Grovedale är en stad av den storleken att man kan få plats med hela centrum på ett kort. Centrum innefattar ett par hotell, Kaliforniens äldsta saloon där man kan äta burgare, ett litet museum och ett par andra byggnader. En gammal guldrush-stad som somnat in. Här är tyst som tusan, och en fantastiskt bra kontrast till de senaste dagarna i San Francisco. Vi käkar burgare på Iron Door Saloon och försöker förstå hur reglerna EGENTLIGEN är i baseball. Det blir inte mer action än det för tillfället. Helt fantastiskt.  


2 kommentarer:

Anonym sa...

Du väcker mina minnen tillliv. Får nog gå hem ikväll och plocka fram fotoalbumet från 2001 och kolla in mina foton från vattenfallet...

Miasworld sa...

Bilder kommer här också...:)