lördag, augusti 23, 2008

Det oberäknerliga

Någon gång måste det ju hända.

Jag gör en liten del i dagens utbildning, har kommit överens med min kollega om vad jag ska ta över och är laddad till tänderna. Första halvtimmen har jag planerat med två uppgifter som ska få oss att diskutera oss fram till en rad punkter som jag sedan så lämpligt sammanfattar med en punktlista i vår power point presentation.

Helt rätt enligt teorierna. Vuxna människor tycker om att tänka själv. Få dem genom ledande frågor att komma fram till de logiska svaren och generalisera dem sen, lägg till lite ny kunskap till deras gamla, och sammanfatta.

Tyvärr räknar teorin inte med att din kollega är så i gång att han MISSAR att det där ju var din slide och helt plötsligt sitter du där och ser hur han kör fram till din sammanfattningsslide och i stort sätt säger allt det som du har tänkt jobba med i en halvtimme. När man har ungefär 30 sekunder på sig att totalt omorganisera allt man har planerat, då är det faktiskt på gränsen. Puh.

Inga kommentarer: