lördag, augusti 30, 2008

Den första dagen

Jag måste ha fått absolut hjärnsläpp i våras när jag själv tog beslutet att ändra sommarkursens upplägg från två veckor med samma grupp till två enveckorskurser med två olika grupper. Dessutom på två olika ställen.

Om man har två kurser istället för en betyder det att man har två första-dagar.

Den första utbildningsdagen. Den är som en enda vansinneslöpning uppför.

Det är den första dagen som på väldigt många sätt bestämmer hur bra veckan kommer bli. Deltagarna är betraktande, testande, ovana. Om allt fungerar första dagen, om stämningen är bra och deltagarna känner sig hemma - då lyckas man. Om första dagen är kaotisk, eller dåligt organiserad eller på något sätt ger deltagarna intrycket att vi som står där framme inte har kontroll - då har man en enorm uppförsbacke resten av veckan. Man får ingenting gratis efter det.

Funderar på hur jag ska kunna motivera mig själv för att köra igenom det här en vecka till. Kanske handlar det bara om att samla kraft och köra på. Titta på vår glada mood barometer från deltagarna förra veckan och komma ihåg att vi gör ett bra jobb.

Nu måste jag bara lära mig 27 nya namn tills i morgon kväll.

Inga kommentarer: