söndag, augusti 12, 2007

På skönhetssalongen

Vi slutar lite tidigare och därför ber jag Abdullah att ta med mig till den lokala skönhetsalongen. Kallas något som låter som "kafir" eller "kefer" (någon som pratar arabiska kanske kan hjälpa mig vidare?) och är en dam som gör fantastiska hennatatueringar.

Abdullah stannar bilen utanför. Han kan inte följa med in - det här är kvinnornas område. Jag lyfter på skynken och kliver in. Nja, likblek västerlänning i kostym är nog inte riktigt vad de väntade sig. Utmed väggarna i det lilla rummet står sängar där kvinnor sitter eller halvligger och väntar på att leran ska torka. Det fnissas en hel del när jag kommer in, men en av de yngre tjejerna förstår engelska och jag lyckas göra mig förstådd.

Jag får knö ner mig på en av sängarna och en av kvinnorna sätter sig framför mig på en liten pall. Något litet på händerna och fötterna ber jag om. Det tittas och fnissas en del, främst när jag drar upp ena byxbenet och visar mitt vita ben. Jag berättar att jag ska på bröllop nästa vecka och vill ha något fint (just det där tror jag gjorde att det inte alls blev något litet. Snarare har jag nu hela händerna täckta av olika snirkliga mönster, inklusive handflatorna, samt en lång slinga som slingrar runt hela foten).

Kvinnan är helt fantastisk - snabbt och enkelt målar hon det snirkligaste mönster och det är så vackert. Salongen är fylld med kvinnor som pratar och skrattar. Jag pratar med kvinnan som kan engelska, hon är där för att måla sig inför sin kusins bröllop och bjuder in mig att komma. Tyärr lyfter flyget i morgon för mig, så det får vara till en annan gång, men jag ger henne min ring med små lila pärlor som tack innan jag går. Långsamt blir jag heller inte så konstig, fler av kvinnorna börjar prata med mig och vi jämför mönster. Som så många gånger innan märker man att det är mer som förbinder oss än som skiljer oss åt.

(Om jag inte hade tappat bort kabeln till kameran hade det funnits ett kort på mina utsmyckade händer och fötter ungefär här....jag får lägga in det när jag är hemma igen istället. )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättesnygga tatueringar!

Miasworld sa...

Förhandsvisning :)