söndag, juli 09, 2006

Konsultens näringslära

Moldavien ger mig massor varje gång - jag lär mig massor av nytt, träffar nya intressanta människor, samlar nya intryck. Men en sak misslyckas jag med varje gång - näringsmässigt bra intag av föda. En vecka i Moldavien blir en blanding av överflöd, fett och dar med ingen vettig mat alls. Alltså ser en vecka ut ungefär så här:

Måndag - hinner slänga i mig lunch på jobbet. Fralla på flyget. Full middag på moldavisk restaurang på kvällen, där vi äter tills magen står i fyra hörn. En seriös öppning av veckan.
Tisdag - Fredag: Utbildning. Betyder kaffepaus med kakor som mer liknar berg, en lunch gjord för moldaviska bönder (sallad, soppa och sen en huvudrätt som oftast består av ett berg potatis och panerat kött), kaffepaus igen. Att inte äta känns som en kränkning - kanske tror de att jag inte tycker om moldavisk mat om jag inte äter allt? Alltså försöker jag vara hövlig och hålla samma takt som de moldaviska bönderna....Kvällarna växlar mellan veckans lågmärke - två kexchoklad och en Sprite från minibaren på hotellet, till veckans högpunkt - smaskig sallad och för mycket moldaviskt vin. Inget av det antagligen särskilt nyttigt. Jag måste verkligen försöka skärpa mig. Om det här ska vara mitt liv framöver måste jag nog försöka bli lite mer ordentlig. Nästa gång kanske, då ska jag minsann....

För övrigt kan säkerhetskontrollen på Chisinaus flygplats rekommenderas om man vill ha alla intimare delar av kroppen tafsade på. Har redan vant mig vid de noggranna undersökningarna av min BHs alla beståndsdelar, men den här gången undrar jag stillsamt vad de trodde jag hade gömt i mina underkläder...

Inga kommentarer: