torsdag, juli 27, 2006

Pristina at last!

I fullt askväder landar vi i Pristina. Flygplatskillen som kommer pa planet konstaterar torrt "welcome to Paradise". Det är inte första gangen jag hör den kommentaren om det här landet.... Planet är fyllt av en konstig blanding av barnfamiljer fran jordens alla hörn som kommer hem för att hälsa pa över sommaren, danska KFOR soldater och ett gäng polska poliser. Och sa en och annan konsult som jag. Var chaufför som hämtar upp mig berättar att hans syster bor i Varberg. Själv har han bott tva ar i Finland. Vi räknar till fem pa finska och skrattar. Han visar sitt finska körkort. Jag tänker pa hur manga som har liknande historier i det här landet.

Jag känner igen mig i Pristina. Ser det där internet cafet pa Mother Teresa Street som jag var pa sist. Kanske har nagot litet ändrat sig, hotellet är ialla fall nytt. Tjejen i receptionen berättar att priset för rummet inkluderar fyra gratis drycker fran minibaren per dag. I rummet bestämmer sig strupen för att det nog är dags att utnyttja erbjudandet. Jag öppnar minibaren och hittar... fyra drycker. Tva vatten, en juice, en cola. Inser att man här kanske inte kan erbjuda sant utan en viss kontroll. Det här kanske inte är landet där man litar pa folk. Eller ocksa läser jag för mycket in i min minibars innehall och dess symbolik för landet...:)

Är kul att vara tillbaka.

Inga kommentarer: