måndag, augusti 01, 2011

Kvällsfunderingar

Jobbar man med mikrofinans och befinner sig i Indien är det svårt att undvika funderingar på hur goda intentioner kan slå fel. För tillfället fajtas sektorn med stora problem här efter en nära inpå kollaps av mikrofinanssektorin i regionen Andhra Pradesh. I likhet med lite större finanscirklar har bankerna dragit öronen åt sig och slutat låna till sektorn.

Man kan ju förstå det. Det finns skäl och exempel på att mikrofinanssektorn här behövde ett uppvaknande och en utrensning av dåliga sätt att bedriva verksamhet. Men samtidigt slår det hårt mot duktiga, väl fungerande, socialt ansvarstagande institutioner som helt plötsligt balanserar på gränsen i brist på kapital. Det är helt enkelt inte så himla lätt att bara vara god i de här sammanhangen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mia!

Det är så intressant att läsa om dina funderingar kring mikrofinans. För mig som privatperson känns det ju som ett bra sätt att dela med mig, men jag har ju mycket begränsad insyn. Annars, har du någon erfarenhet av kiva.org?

/Jonna

Miasworld sa...

Hej Jonna! Kul att du läser! Jo, Kiva känner jag till väl. Det får nog bli ett eget inlägg skulle jag tro