onsdag, mars 19, 2008

Gammeldans reloaded

Där jag växte upp dansades det gammeldans. Inte sån där försiktig pensionärsgammeldans, utan riktig gammeldans där männen går ut och byter tröja i pausen för att de är genomsvettiga och du får dansgolvsdamm upp till knäna på byxorna. Mer hardcore på något sätt (man kan ju fråga sig om gammeldans kan vara hardcore. Men jo, det kan det faktiskt.)

När man sen hamnade i Göteborg var ju inte utbudet riktigt det samma, M. och jag lurkade oss tillslut med jämna mellanrum till ett ställe där vi var 35 år yngre än alla andra. Minst. Det var kaffekorg i pausen och goa gubbar. Vi var de enda hardcore-gammeldansarna på det stället skulle man kunna säga.

Nu är både M och jag tillbaka i Göteborg och igår var det dags. Mannen i dörren kollar på oss en extra gång:
- Ni är säkra på att ni har kommit rätt?
Vi är 30 år yngre än alla andra den här gången och många känner igen oss. De blir ett lustigt men glatt återseende. Jag släpas ut på dansgolvet av en kille för att lära mig något nytt, M. charmar ordförandetanten i en foxtrot.

Vi är ringrostiga, kommer inte riktigt ihåg stegen, men på något sätt sitter förvånansvärt mycket efter 5 års uppehåll. Jag får dansgolvsdamm upp till knäna på byxorna och M. hade verkligen behövt byta skjorta i pausen. Och på något sätt känns det väldigt hemma.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte hur vi på 5 år har kunnat både växa om och förbi pensionärerna. Visst känner jag mig äldre, men inte 30 år äldre än de där gubbsen...

Oj, oj, oj... vad vi charmade tanterna. Fast nog var det lite samma som förr att en del tyckte vi var lite väl mycket hardcore. "Hmpf, komma här och dansa, dagens ungdom kan väl hålla på med sitt..." typ

Men jag ska samla ihop mina slantar. Ett par nya dansepjucks, tjoho! Här ska dansas!

Miasworld sa...

OK då, note taken, eventuellt var det ett litet tankefel som hade smugit sig in

Kanske får vi bara se det som positivt att vi är 30 och fortfarande är kvar i gruppen "dagens ungdom"...lol..tur att man fortfarande är ung nog att trasha ett party, om än ett pensionärsparty. Och vi charmade nog mest (framför allt chrmade DU ordförandedamen med dina foxtrot-moves :)

Nya dansepjucks till Mia ska inhandlas i morgon! Hade glömt hur kul det var!

beerbelly sa...

Cool :). Skulle gärna kunna dansa gammeldans men är för lat för att lära mig.
Ni får rocka på!

Miasworld sa...

B-belly: det är faktiskt vansinnigt kul om man bara hittar någon som inte mes-dansar (M. är ganska hardcore). Kommer du till Göteborg får du en gratis kurs av M och mig - tills dess rockar vi på!

beerbelly sa...

Hehehe det kommer nog inte hända men tack för erbjudandet. Fattar att det är roligare med lite action. Men det är väl kul att de äldre kan köra i sitt tempo.
Glad påsk!