tisdag, augusti 01, 2006

Ohrid - Makedoniens Miami

Dagens resetips: Ohrid, Makedonien.... har hört sa mycket om hur fint det är där, men blev ända helt överraskad och förälskad. Ohrid ligger precis vid Ohridsjön, precis på gränsen mot Albanien). Tillsammans med Victoria (jo, samma Victoria som i Moldavien, hon är nu i Kosovo) och en annan bekant som jobbar i Kosovo men kommer fran Ohrid, packar vi in oss i en bil och lämnar Pristina på fredag kväll. Känns skönt att komma ut ur stan över helgen. Vi är inte de enda som tänker så visar det sig, alltså tillbringar vi över en timme vid gränsen och kommer till Ohrid först vid midnatt. Och det är så vackert, sjön är alldeles klar, bergen runt omkring... vi tillbringar helgen med att strosa runt i gamla stan, dricka vin på balkongen och sitta på stranden med fötterna i vattnet. Oj vad jag behöver det. Jag är så in i märgen trött och utsliten för tillfället. En hel månad kvar till semestern... men Ohrid ger mig ny energi.

Pristina är fortfarande ett mysterium för mig. Jag lyckas liksom inte få grepp om stan på något sätt. På ytan relativt OK. Jo visst, strömmen går med jämna mellanrum, vattnet stängs av lite då och då. Men i allmänhet OK. Men så fort du börjar skrapa på ytan inser du hur kaotiskt det är. Eller som vår konsult uttrycker det: "then you realise that the whole country is just fucked up." Utan lösning på vad Kosovo egentligen ska vara i framtiden kommer det liksom aldrig bli OK mer än på ytan.

Inga kommentarer: