fredag, november 06, 2009

Telenor suger

Hur kan det komma sig att mobiltelefonbolag har rätt att göra en ungefär livegen? Det finns ingen annan business som är så totalt företagen med mängder av finstilt där man skriver bort sin själ och plånbok för eviga tider till ett bolag.

Tex om man behöver en mobil för jobbet som man kan använda när man är ute och flänger. Försäljaren säljer ett abonnemang på felaktig information ("JA MEN VISST kan du ringa från utlandet för de här 200 kronorna du pytsar in varje månad serru"). Man ringer surt kundservice en månad senare och påpekar att man minsann inte alls kan ringa från utlandet för pengarna ("Nej, det är klart att man inte kan, men däremot kan de ju ringa från utlandet till dig i Sverige"). Försöker förklara att det är rätt så meningslöst för mig eftersom vitsen var att jag skulle ha en mobil när jag reser. Det hjälper inte. Sen fastnar man i det där jädra abonnemanget, jobbet får pytsa in 200 kr i månaden som bränner inne månad efter månad.

Sen ska man på mammaledighet. Efter två sura mailkontakter med "Sveriges bästa Kundservice" så VET jag att jag äntligen inte är bunden till mitt kontrakt längre. Försöker alltså säga upp skiten. Jodå, det går ju faktiskt bra. Det är bara det att det kostar 600 spänn att få sluta betala på abonnemanget som såldes på felaktig information till mig från början.

Alternativt kan jag göra om abonnemanget till ett för 49 kr i månaden i 10 månader. Vilket ju blir billigare. Just det, då kostar det bara 150 spänn i något form av straff efteråt om man skulle vilja säga upp det.

Här inser jag att tydligen har sålt min själ till Telenor. Och om jag någon gång skulle lyckas säga upp mitt abonnemang så kommer de sätta igång med telefonförsäljningsterror i all evighet.

Jag avskyr telebolag. Mer än elbolag.

Inga kommentarer: