torsdag, augusti 27, 2009

Första kontakten med Försäkringskassan - det här verkar ju förtroendeingivande och lovande inför framtiden.

Jag tänkte vara ute i god tid med min utländska arbetsgivare och skickar mail till Försäkringskassans Kundcenter med ett par frågor om föräldrapenning. Skickade mail och fick svar dagen efter; visserligen helt innehållslöst, men ändå:

"Hej,
Jag har vidarebefordrat ditt mail till handläggande kontor, de kommer kontakta dig"

Sen gick det en månad utan ett pip. (Jag kan gärna upprepa det här: EN MÅNAD). Sen skickade jag ett syrligt mail. Fick följande tillbaka:

"Hej
Jag beklagar att du inte har blivit kontaktad. Jag har meddelat handläggarna att du vill ha ett svar.
Med vänlig hälsning
Försäkringskassan"

Det är ju väldigt bra att de kontaktar handläggaren och påpekar att jag gärna vill ha ett svar på min fråga. Man kan ju tänka sig att de flesta som mailar till Försäkringskassans Kundcenter faktiskt vill ha svar på sina frågor, men det kan ju hända att det skickas rent retoriska frågor, vad vet jag.

Så nu har det gått en månad och hittills har vi kommit så långt att det är klargjort att jag gärna vill ha svar på frågan jag har ställt.

Det känns som om det här är starten på något väl fungerande på något sätt.

7 kommentarer:

Joster sa...

Yeah, älska försäkringskassan! Med Thea fick jag vänta tre månader efter hennes födelse på de första föräldrarpengarna!! Ändå var alla mina papper inne i tid...så kul kan man ha det, det e bara att jaga på dem!
Kram

Winnie The Pooh sa...

Välkommen till the living-hell of Försäkringkassan...

Linda sa...

Dom är duktiga på Försäkringskassan! ;-)
Vi fick också vänta tre månader på att få den första utbetalningen.
Så nu vet du vad du har att vänta dig!

marina sa...

lycka till!..hade oxå problem med dem att svara ang. om jag skulle få havandeskapspeng. de tyckte de kunde vänta till samma dag som jag begärde men det tyckte inte riktigt min arbetsgivare...konstigt...

K sa...

Lycka till! Jag är redan bitter efter bara en månad. M har redan fått utbetalt sina pappadagar som han ansökte om för 1,5 vecka sen, men jag som begärde föräldrapenning för flera månader sen har fortfarande ärendet under behandling. Hade iofs inte så höga förväntningar på att få några pengar heller.

Konsultpappan sa...

Efter nio månader kom de fram till att det var svårt att bedöma min inkomst eftersom jag är egenföretagare.

De föreslog att jag skulle hitta ett "riktigt jobb" och arbeta upp en försäkringsnivå under ett halvår eller så.

Jag förklarade att jag varit egenföretagare i fjorton år, att jag betalar 4-5 gånger mer i skatt än handläggaren och att de kan ta sin tröga ineffektivitet och köra upp i röven.

Sen drog jag tillbaks min anmälan om föräldrapenning, bad min revisor ändra min formella lön till försäkringskassans EXAKTA tak under EXAKT det antal månader som krävdes, och maxade sedan ut varenda spänn som gick att få ut.

Det blev dyrare för staten i helheten när jag summerade totalen, men hey - jag slog inte först.

Sunt förnuft, logik och mänsklighet är inte något du kan vänta dig av förnedringskrassan.

De är inte smarta. Tyvärr.

Miasworld sa...

Yey, det låter som om vi har gjort helt rätt när vi har börjat spara pengar för att klara oss utan Försäkringskassan ett bra tag innan de orkar bestämma sig....