torsdag, juni 04, 2009

Cover girl

Alltså såhär. Man är på konferens och det är en firma där som bloggar från konferensen på uppdrag av USAID. Som kommer och kollar om man inte vill lämna en videoblog. Man tänker...ähh....jaha, det verkar ju som de flesta gör det. De pratar om att klippa ner bla bla, sätter på dig en mick och kameran upp i ansiktet. Mia tänker att det här nog klipps ner till en sån där 10 min film där varje person har 10 sekunder och tänker att det här ordnar sig nog.

Mia pratar på. Bla bla bla... Mia skrattar på helt fel ställe (när hon pratar om att kunder på grund av finanskrisen har svårt att betala tillbaka sina lån) eftersom en man som passerar förbi gör en enorm balans- och krypakt för att undvika kameran. Inte så professionellt (men till mitt försvar kan jag säga att han verkligen såg jätterolig ut)

Sen går det en vecka och sen lanseras bloggen. Mia upptäcker att det inte alls har klippts ner. I stället har 8 intervjuer väljts ut. En av dem är Mia. De andra sju är NAMN. Alltså såna som dyker upp på paneldebatter och är kända i sektorn. Ja, och så jag då. (Som satt på en panel en gång, vilket resulterade i att jag blev felciterad i ett jättestort citat i den efterföljande konferenssammanfattningen. Ordet "obsolete" ger mig fortfarande hjärtklappning). Jag har till och med fått en fin titel på mitt prat: MFI Training Needs in Light of Global Financial Crisis.

Sen skickas deras nyhetsbrev ut över halva mikrofinansvärlden. Med Mia som cover girl för videobloggarna från konferensen.

Min kollega säger att det är bra. Jag tänker mest på att jag har ett minspel som Kronprinsessan Viktoria när jag pratar (jo faktiskt), och på felsägningarna/blajet som dyker upp här och där.

Kanske är det bättre om jag bara ser det här som mina five minutes of fame. Vem hade anat att de skulle komma just nu. Om jag hade vetat hade jag ialla fall klippt mig.

6 kommentarer:

K sa...

Du glömde lägga upp en länk. Det tog tid att hitta klippet, och nu nät jag ska titta på det så funkar bara de första 7 sekunderna. Typiskt, får försöka igen senare...

Sofia sa...

Länk kan jag fixa... :)

http://blip.tv/file/2180266/

Jag tycker du är bra Mia!

marina sa...

tack för länken fia :)
signe blev glad..mia på tv sa hon när hon hoppade runt här :) fast hon hade nog hellre sett att du var klädd som en banan..eftersom det bästa just nu är att titta på bananer i pjamas på nätet :)
lite lik vickan tycker jag nog allt att du var ;) men det är väl en bra egenskap, eller? kronprinsessan mia ....

Miss Baglady sa...

OMG OMG OMG vilket coolt jobb du har.

Hur gör man ?

Och åå vad cool du är. Värsta TV-människan nu ju.,,,

Miasworld sa...

Åh tack Fia...:)

Miss B: i mitt fall jobbade jag mig uppåt, började som praktikant och blev kvar. Är nog kanske inte helt fel ingång, att börja med någon form av junior-position, gärna på plats där det händer. En del organisationer lägger ut också junior-jobb på www.microfinancegateway.org. Oavsett får man nog vara beredd att packa resväskan skulle jag tro, antingen för kortare eller längre tid....det kostar väl inget att testa ?!:)

Miss Baglady sa...

Åh tack för tips. ska kolla in det.