tisdag, april 29, 2008

Skatteupplysningen

Jag ringde skatteupplysningen. Eftersom jag är anställd av en utländsk firma så har jag enligt den förtryckta deklarationsblanketten ingen inkomst.

Jag undrade vad jag skulle skicka med för att styrka min inkomst från Tyskland - kanske årsbeskedet från firman?

Svar från tjejen på skatteupplysningen:
"Nej, skicka du inte med något till en början. Jag menar, då skulle vi ju DRUNKNA i papper här! (och det vill man ju inte om man är myndighet med ansvar för att kontrollera att statens invånare betalar ordentligt med skatt?). OM vi kollar din deklaration så hör vi av oss om du ska skicka in något".

Ska det vara så här enkelt att bli skattesmitare? Jag tycker min princip att betala det jag ska får alldeles för lite uppskattning från svenska staten.

8 kommentarer:

beerbelly sa...

Hehe jag är inte förvånad tyvärr. Jag undrar om man inte skulle tjäna en hel del på att skippa skatteverket helt. Du är nog rätt ensam om den inställningen iofs ..
Eller jag har samma inställning. Det är vad man ska betala jag har åsikter om.
Ha en ärlig kväll ;)

Winnie The Pooh sa...

Är du inte "uppskattad"? ;-)

Miasworld sa...

Bbelly: jag har ju pluggat till byråkrat en gång, fyra år på universitetet fokuserad på statens härliga värld... hm... ärlig kväll. Får väl hålla huvudet lite extra högt i morgon eller nåt.

AM: hahaha, det märks vem som är från Göteborg här...:)

beerbelly sa...

Gör det. Tänk inte på svinnet heller =)
Politiker/departement m.m kostar lika mycket som sjukvården+försvaret isverige.
Underbara land.
Om det hjälper dig att behålla de ärliga tankarna alltså ;)

Anonym sa...

Skicka bloggen till Anders Borg!

Pappsen

Winnie The Pooh sa...

Näää, men hörr´ni!
som byråkrat med registreringsansvar så får jag ändå känna viss sympati med tjänstemännen på skattemyndigheten;
Det är faktiskt inte önskvärt med en massa papper som man egentligen inte behöver; skiten skall ju registreras och arkiveras enligt grundlagsbestämmelser om allmänna handlingar...

Winnie The Pooh sa...

nu fick man vara lite duktig också...;-)
AM -Offantliga Sektorns beskyddare

Miasworld sa...

Jag skickade TRE extra papper istället. Tror inte att de tycker om mig på skatteverket...:)