onsdag, april 26, 2006

Om lyckan att fa sitta pa en toalett

Första aha-upplevelsen den här resan: Chisinau pa varen är en helt annan sak än Chisinau pa hösten eller vintern... missberäknar tiden totalt för att ga mellan hotellet och kontoret och kommer för tidigt. Hittills has snön och isen pa gatan gjort att det enda sättet att ta sig fram är en slags blanding mellan sma sma steg och ständig parering för att halla balansen (även här är jag ett riktigt blabär i jämförelse med de infödda). Nu gick det pa en gang att bara ga rakt ner. Far sitta utanför kontoret och vänta pa att nagon ska komma och öppna.

Bor pa ett hotel där mitt rum är lika stort som mitt vardagsrum hemma. Konstigt att bo i ett sant här ställe och sen ha "riktiga" Moldavien utanför. Ordet glasbubbla känns nästan som en underdrift. Samtidigt maste jag nog tvingas erkänna att det är ganska skönt att bo här. Efter ett par dagar uppskattar man att kunna ga pa en toalett och sitta pa ringen (fast det är klart, ett par veckor här skulle ju göra underverk för mina benmuskler...) och utan problem ta en varm dusch. Känner mig trots allt lite fejk maste jag säga. Det är ju lätt att säga att man gillar Moldavien när man bor sa här, har rad att ga pa de finare restaurangerna utan problem och kan leva ett betydligt bekvämare liv än hemma. Det är en annan sak än att vara moldav... 1 av 4 moldaver bor utomlands och jobbar, en del legalt, men de flesta illegalt. Säger kanske mer om situationen än nagot annat...

Inga kommentarer: