torsdag, april 27, 2006

Att äta lunch i Hincesti

Pa baren i Hincesti där vi äter lunch serverar de alltid likadan mat. Först soppa, sen stekt kött, potatismos och kalsallad (skulle vara en liten ring över a:et där...).Är ganska ok om det inte hade varit för ketchupen som de envisas att ringla pa köttet. Förstör lite själva grejen. De moldaviska deltagarna i var utbildning är alla medelalders bönder med den moldaviska jorden intryckt under naglarna. Här är ätandet det som gäller - verkar som om alla tycker det är helt onödigt att prata. Eftersom jag ända inte kan säga ett knäpp utan min tolk pratar inte jag heller. Vi äter istället. Snabbt. Sa snabbt att min snabbätande pappa skulle ligga helt i lä. Det sörplas soppa med huvudet djupt ner i tallriken. Maten försvinner förvanande snabbt. Lika fort som alla kommer in pa baren och sätter sig, lika fort gar alla efterat. Som en virvelvind av soppasörplande moldaviska bönder.

Tillbringar kvällen med min kollega, en av de där människorna som du ibland träffar pa där du direkt känner att man funkar ihop. Ännu en kväll med vin och hysteriskt skratt. Gör att jag inte drabbas av konsultsjukan (jobba hela dagen, middag pa hotellet, jobba hela kvällen, dricka rödvin själv pa hotellrummet... blir ganska fort tragiskt.) Thanks for saving me from that, Victoria! Nu kan jag ialla fall dricka rödvin pa en restaurang i sällskap med nagon :)

Inga kommentarer: