onsdag, april 06, 2011

Antingen eller

På något sätt känner jag mig hemma efter ett par dagar här. Inte hemma som hemmastadd utan som i igenkännande. Det är likt Moldavien. Bara lite fattigare, lite slitnare, lite större. Och så den där mellanöstern-touchen till det hela. Kvinnor i traditionella tajik-kläder bryter av öst-feelingen och arkitekturen. Och som så ofta är det antingen eller. Alltså skumpar bilen in på en trång gata med lervälling och hål för att nå mitt hotell. Innanför portarna till hotellet möter mig en enorm innergård där det har byggts upp en litet stenberg med ett vattenfall. Små rådjursstatyer i trädgården och burar med fåglar för att få lite trevligt kvitter i bakgrunden. Mitt rum har ett enorm vardagsrum och två duschar. Man går från ytterlighet till ytterlighet varje dag till och från kontoret.

Inga kommentarer: