torsdag, april 26, 2012

Tjej-jeansen

I går fick Knodden fram ett par jeans som är lånade av vänner. Antar att de gick under beteckningen tjej-jeans (Loggan var rosa. Liksom så man är säker på att det finns något rosa på ett par tjej-jeans. Hur ska annars tjejer kunna ha dem på sig liksom?)

Knodden kallas Knodden i den här bloggen för att han inte direkt är som en pinne i kroppen, han är lite mer robust. Men ändå blir jag heligt förbannad när jeansen är så oändligt mycket mindre, tajtare och smalare än några andra jeans han har i samma storlek.

På nåt sätt rimmar det så vansinnigt illa med oss 70-talister, som växte upp mitt under unisexkläder-eran själva och som faktiskt har blivit vuxna mitt i ett ständigt pågående offentligt samtal om könsroller och jämställdhet.

Om Pyret är en tjej så undrar jag om jag kommer behandla henne och Knodden exakt lika. Jag hoppas verkligen det. 

3 kommentarer:

Marina sa...

men om du fick med några jeans från S så borde de ju passa hon är ju oxå lite robustare

Miasworld sa...

Jo, de passade, men de var bara så tydligt mycket mindre än killjeansen i samma storlek :)

Sofia sa...

Man får kämpa, men det är inte lätt i dagens samhälle. Jag försöker agera med tanken att alla ska få likadana förutsättningar och sen måste varje individ bygga sig själv. Man stöter på motstånd hela tiden...