torsdag, september 08, 2011

I går

- Frukost
- Avfärd österut i mörkgrön Lada till Holercani
- Jobba, jobba, jobba
- Lunch: solmogna tomater, gurka, salt, kokt ägg och hembränd körsbärssnaps
- Avfärd mot Speja, förvirring om hur man kommer dit, frågar om vägen
- Anländer inte alls till Speja, utan till gränskontrollen mot Transnistrien. Gränskillen pekar in mot Transnistrien för att komma till Speja. Vi avböjer.
- Får reda på att det finns två Speja, ett på moldaviska sidan, ett på transnistriska sidan
- Hittar Speja. Jobba, jobba, jobba
- Till Chisinau i Mycket Varm Bil
- Jobbar
- Middag på mycket trevliga uzbekiska restaurangen Caravan (kan varmt rekommenderas. Dessutom har de en über-trevlig kypare som pratar flytande tyska som är självlärd i böcker. Sånt imponeras jag av)
- Jobba lite till. Skicka iväg rapport.

Tja, det var väl det. Bra dag skulle jag säga

3 kommentarer:

Andreas E sa...

Nästa gång jag är där så... Älskar att få restaurangtips som kräver en atlas för att jag ska kunna veta ens ungefär vart jag ska! :-)

Själv ska jag till Stockholm i dag. Totalt ospännande, kan jag lova. Det är säkert frostat glas och för stora muffins på alla fik jag kommer i närheten av...

Marina sa...

georgien? när är det dax att besöka damen igen? ;) skulle behöva nya tofflor inför vintern o signe o arvid är oxå spekulanter till de söta tofflorna ...tror jag hittat ditt nya yrke ..importera inhemskt hanterk :)

Miasworld sa...

Åh, man kan även satsa på köttkoma på Grill House (där man även kan få in en kokt fårhjärna om det känns bättre), eller kanske turistfällan La Taifas. Eller tar man bara första bästa på hörnet och beställer en shopskij salat och mamalyga. Funkar också. Nån gång borde du försöka ta dig hit!

Marina, det blev inget Georgien i år, men kanske kan fixa ändå. Min kompis/kollega Vika som bor i Tbilisi jobbar här i Moldavien åt oss. Eventuellt är vi här samtidigt i januari eller så. Ska be om en hel PÅSE. Saknar mina georgiska tofflor nåt så erbarmligt.