lördag, september 30, 2006

En överraskning

Helg i Moldavien och jag far uppleva nagot väldigt oväntat. Med min tolk och tva till fran kontoret aker vi pa utflykt till en av de större vingardarna, Milestii Mici. Vi kör in med bilen i vinkällarna, guiden berättar att de har 200 km väg under mark, men använder "bara" 50 km. Varje väg är uppkallad efter druvan som lagras i de stora träfaten, alltsa passerar vi tex "Pinot" boulevard. Vi far djupare och djupare, till slut är vi 80 meter under jord. Här har de sina riktiga dyrgripar, vi gar in i världens största vinkällare (diplomet fran Guiness Rekordbok hänger pa vägger). 2 MILJONER flaskor ligger lagrade här... gang efter gang efter gang.... otroligt. Vinprovningen sker i deras stora vinprovningslokal, 60 meter under jord. Dörren in till lokalen är en stendörr som väger 3 ton som styrs elektroniskt och liksom skjuts at sidan. Jag far suspekta "James Bond"-vibbar. Till alla som jag har sagt att allt i Moldavien är liksom litet... jag tar tillbaka allt! Det här är helt enkelt magnefikt, skrytigt, lite kitschigt, men stort, stort! Vi dricker det bästa vin jag nagonsin har druckit innan vi puttrar ut i dagsljuset i var Lada igen. Moldavien fortsätter att överraska.

Inga kommentarer: